MĀRKETINGA ĀRPAKALPOJUMS - JAUNA IESPĒJA AR ATDEVI
Par ko ir šis raksts...
Šis raksts ir par jaunu pakalpojumu Latvijai un Baltijai - „mārketings kā ārpakalpojums”, kas palīdz uzņēmējam piesaistīt profesionāli mārketingā un samazināt pastāvīgas izmaksas, kas dotajā krīzes situācijā ir ļoti aktuāls jautājums.
Varbūt mazliet atkārtošos, tomēr vēlos, lai mēs runātu par vienu un to pašu. Pirmkārt, vēlos vienoties par kopējiem terminiem: ar mārketingu es saprotu ne tikai bieži vien dzirdamo - „reklāma”, bet instrumentu kopumu:
- reklāma;
- realizācijas stimulēšana;
- personiska apkalpošana (tirdzniecības spēks);
- sabiedriskās attiecības.
Otrkārt, 2000.g. Lielbritānijā tika veikts pētījums dažādās nozarēs, mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju vidū. Viņiem visiem tika uzdots viens jautājums „Kāds ir mārketinga pamatuzdevums?”. Lielākoties atbildes, kas bija saņemtas ir sekojošas:
- pārdošanas atbalsts = 30%
- darbības ar zīmolu = 18%
- izstrādāt jaunus produktus un pakalpojums = 11%
- veidot, uzturēt un nostiprināt attiecības ar klientiem = 11%
- saprast klientu vajadzības un vēlmes = 7%
No pētījuma mēs varam secināt, ka katrs uzņēmējs ir ļoti individuāls, uzņēmums ieņem noteiktu vietu konkurentu vidū u.tt., tāpēc jums pašiem jānosaka kādēļ tieši jūsu uzņēmumam ir vajadzīgs mārketings.
Treškārt, business to business (turpmāk izmantošu saīsinājumu B2B) vienkāršiem vārdiem sakot - tirdzniecība starp uzņēmumiem un business to customer (turpmāk izmantošu saīsinājumu B2C) – tirdzniecība starp uzņēmumu un patērētājiem.
Iespēja ieekonomēt...
Sākoties krīzei, daudzi uzņēmumu vadītāji pievērsa savu uzmanību izmaksu samazināšanas pasākumiem. Kā nesamazināt, ja ieņēmumi ir sākuši krist! Piemēram, viens no mārketinga instrumentiem – reklāma, tās samazinājums pēc „Latvijas Reklāmas Asociācijas” datiem 2009.g. I pusgadā pret 2008.g. I pusgadu bija - 42%!
Šī krīze tikai aktualizēja jau sen izstrādāto pakalpojumu „mārketings kā ārpakalpojums” jeb „profesionālis mārketingā uz 3 dienām mēnesī”.
Kā radusies šī ideja ? Pētot Latvijas tirgu, pirms ieviest šo pakalpojumu, es konstatēju, ka ne viena firma to nepiedāvā. Latvijai un Baltijai šis pakalpojums ir pilnīgi jauns! Jā, ir konsultācijas, tomēr pārsvarā konsultanta darbs ir ar rekomendējošu raksturu, bet „mārketings kā ārpakalpojums” - tie ir reāli paveikti uzņēmumam vajadzīgi uzdevumi mārketingā. Man ir tiešām prieks, ka konkurenti seko mūsu soļiem un jau dažas firmas sāk piedāvāt to pašu pakalpojumu.
Strādājot mārketingā, es identificēju, ka pārsvarā uzņēmumiem ar apgrozījumu līdz 2 milj. Ls gadā (otra grupa ar apgrozījumu 2 – 5 milj. Ls gadā) vispār nav mārketinga menedžera un uzņēmums aprobežojas ar sekretāri, kura pasūta vizītkartes un prezentmateriālus uz svētkiem. Šī situācija ir raksturīga uzņēmumiem, kas strādā gan busines to busines vidē, gan busines to customer vidē. Es nekāda gadījumā nevēlos teikt, ka tas ir nepareizi ! Iespējams dotajam uzņēmumam, pašreizējā attīstības līmeni, tas ir pilnīgi pietiekami. Dotai uzņēmuma grupai nav vajadzīgs viens cilvēks uz pilnu slodzi ar noteiktām pastāvīgām izmaksām.
Tomēr pārsvarā uzņēmuma vadītājs vai īpašnieks vēlas, lai viņu bizness attīstās gan pēc apgrozījuma, gan pēc peļņas, bet nezina kādu mārketinga instrumentu pielietot, kā pielietot un kādu efektu sagaidīt. Daži paši mēģinājuši likt reklāmas vai veikt vēl kādas aktivitātes, kas nesniedz gaidīto efektu un, protams, ir secinājuši, ka „manā biznesā šis” instruments „nestrādā”. Nevajadzētu aizmirst vienu lietu, lai iegūtu no konkrētā instrumenta rezultātu, ir diezgan daudz specifisku faktoru, kurus nepārzinot un nepielietojot, var arī nesagaidīt rezultātu. Dzirdot no vadītājiem par negatīvo pieredzi un izmaksām, esmu secinājis, ka lielākajā daļā no gadījumiem lētāk būtu bijis uzaicināt profesionāli / speciālistu, kurš palīdzētu ar atdevi veikt mārketinga aktivitātes. Lai gan no sākuma liekas, ka tās ir papildus izmaksas, tomēr investēt naudu un saņemt atdevi = 0 ir vēl bēdīgāk. Ne vienmēr darbs ar profesionāli būs pilnas 3 dienas, kādreiz tās var būt tikai pāris stundas vai diena, lai noteiktu mērķauditoriju jūsu produktam, izstrādātu mediju plānu, atrastu labākos komunikācijas kanālus ar klientiem un izvērtētu mārketinga aktivitātes, kas ir nepieciešamas Jūsu uzņēmumā u.t.t.
Bieži ir nācies dzirdēt no vadītajiem, kuri vēlas strādāt ar profesionāli un izmantot pakalpojumu „mārketings kā ārpakalpojums”: „mums ir ļoti specifisks bizness” / „mums ir sava specifika”, „kā Jūs ar to tiksiet galā? Es strādāju šinī biznesa ..... gadi.”. Es varbūt jūs pārsteigšu, bet es nevēlos pārspēt vai konkurēt ar uzņēmuma vadītāju ,mana formula izskatās sekojoši:
Jūsu pieredze biznesā + „RUNDE” zināšanas mārketingā = rezultatīvs mārketings Jums
Mēģināšu dažos vārdos paskaidrot šo formulu:
- „Jūsu pieredze biznesā”- uzaicinot profesionāli, vadītajam būs nepieciešams veltīt laiku ne tikai mērķa noteikšanai, bet arī atbildēm uz specifiskiem profesionāļa jautājumiem un sagatavotas koncepcijas apspriešanai, izmantojot savu profesionālo pieredzi;
- „„RUNDE” zināšanas mārketingā” – galvenais faktors, kāpēc jūs vēlaties uzaicināt profesionāli – viņa zināšanas un pieredze mārketinga jomā
- „rezultatīvs mārketings Jums”- Jūs esat profesionālis Jūsu biznesa specifikā, plus, profesionāļi mārketingā. Pie tāda savienojuma var būt tikai rezultatīva mērķu sasniegšana !
Rakstā ir aprakstīts jauns pakalpojums - „mārketings kā ārpakalpojums”, tomēr kur tad tā ekonomija ? Pirmkārt, garantēts rezultāts, kas nodrošina, ka jūsu finanšu investīcijas (nauda) mārketingā nav izmesti vējā. Otrkārt, strādājot ar profesionāli tikai pāris stundas vai dažas dienas mēnesī, Jūs ietaupat štata vietu un sekojošas izmaksas:
- alga
- sociālais nodoklis
- iedzīvotāju ienākuma nodoklis
- darba vieta, tās aprīkojums u.t.t
Raksts ir publicēts: „Latvijas Ekonomists”, 2010.g., janvāris, nr. 181