MĀRKETINGS B2B UN B2C TIRGOS
Uzņēmējam ir jāapzinās, kurā tirgū viņš strādā, jo mārketinga risinājumi B2B (sadarbība starp uzņēmumiem) un B2C (orientācija uz gala patērētāju) var būt visai atšķirīgi, uzsver Runde Marketing Agency vadītājs Andris Runde. Viņš sniedz dažus praktiskus ieteikumus mārketingam katrā no šiem tirgiem.
B2B
• Jums būs vajadzīgas kvalitatīvas vizītkartes. Uz tām ir jāizceļ jūsu kontaktinformācija un nav vērts taupīt uz laba papīra rēķina. Būtu labi arī izdomāt sava uzņēmuma saukli un atspoguļot to uz vizītkartes.
• Sagatavojiet savu prezentāciju. Piemēram, ja darbojaties konsultāciju biznesā, sagatavojiet ne vairāk par pieciem slaidiem par savu darbību. Ja nodarbojaties ar vairumtirdzniecību, noformējiet cenu labu un piegādes nosacījumus kā piedāvājumu, neaizmirstot par produkta attēliem.
• Nodrošinieties ar potenciālo klientu datu bāzi. To var pirkt vai arī izmantot nozaru tālruņu katalogus.
• Telemārketings – iespējams, nepatīkams, bet nepieciešams uzdevums. Veiciet klientu apzvanīšanu ar mērķi norunāt tikšanos, lai pastāstītu par savu produktu. Ieteicams pierakstītu īsus visu zvanu aprakstus, piem., Excel tabulā, lai pēc tam tos būtu viegli filtrēt.
• Un vēlreiz telemārketings. Noteikti būs jāveic atkārtoti zvani, jo būs daudz klientu, kuri ureiz nevarēs norunāt tikšanos vai kuriem piedāvājums tobrīd nebūs aktuāls, bet kuri būs gatavi atgriezties pie tā pēc kāda laika.
• Galvenais ir nepadoties pēc pirmajiem 20 atteikumiem. Jāatceras, ka tikai 8–10% klientu no apzvanītajiem piekritīs tikties un tikai 1–3% piekritīs izmantot jūsu piedāvājumu uzreiz vai pēc laika.
B2C (piem., mazumtirdzniecības veikals)
• Laba vieta. Liela nozīme ir cilvēku plūsmai. Ja telpu iznomātāja cena un noteikumi jūs apmierina, apstaigājiet visas ielas 1,5 km rādiusā, lai saprastu, kur izvietoti konkurentu veikali un vai tie neietekmēs jūsu biznesu. Pasēdiet pāris dienas pie konkurenta veikala, lai novērtētu, cik cilvēku to apmeklē, cik un par kādu summu iepērkas. Tas dos jums izpratni par iespējamo klientu plūsmu un ienesīgumu jūsu veikalā. Dažreiz šo informāciju var iegūt, aprunājoties ar konkurentu veikalu pārdevējiem.
• Pamanāma gaismas reklāma un reklāmas baneris. Tie ir svarīgi uzmanības un cilvēku plūsmas piesaistīšanai pilsētvidē, taču nav obligāti pirkt dārgāko. Uztaisiet cenu aptauju, lai nepārmaksātu.
• Reklāmas lapiņu izplatīšana 1,5 km rādiusā no tirdzniecības vietas. Nav vērts mēģināt pašiem iekļūt visos pagalmos, labāk vērsties pie profesionālas firmas. Šie pakalpojumi nemaksā lielu naudu. Lai būtu atdeve, nedrīkst aizmirst par uzskatāmu piedāvājuma noformēšanu un dizainu. Pirmajos trīs mēnešos šīs reklāmas izplatīšanu ieteicams veikt katru mēnesi.